اصول اولیه خیاطی

آموزش خیاطی برای خانم های عزیز

اصول اولیه خیاطی

سوزن

یکی دیگر از ابزار ابتدایی برای کار خیاطی سوزن است که در شکل و اندازه‌های مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین انواع سوزن خیاطی خواهیم پرداخت.

سوزن خیاطی همه منظوره:

تیزی سر متوسطی دارد و اندازه جای نخ در آن کوچک و کمی گرد است. ۱۲ سایز مختلف دارد که در خیاطی ابتدایی سایزهای ۶ تا ۹ آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یونیورسال:

سر آن کمی گرد است برای دوخت پارچه‌های کشبافت، چرم، جیر مصنوعی، کتان، نایلونی، پلی‌استر، حریر، پشم و مخمل کاربرد دارد.

بال پوینت (جرسی):

سر آن کاملا گرد است و درواقع پارچه را سوراخ نمی‌کند، بلکه از لابه‌لای تار و پود آن عبور می‌کند. به این ترتیب مشخص است که این سوزن برای دوخت پارچه‌هایی با تار و پود کمتر فشرده به کار می‌آید.

استرچ:

نوک آن کمی گرد است و برای دوخت لباس زیر، لباس‌های ورزشی کشی و ابریشم کشبافت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوزن جین یا کتان:

دارای نوکی بسیار تیز و جای نخ بسیار باریک است. علاوه بر دوخت پارچه‌های کتان و جین برای پارچه‌های جناغی و کرباس نیز استفاده می‌شود.

میکروتکس یا شارپ:

نوکی فوق‌العاده تیز و ظرفیف دارد و به راحتی در الیاف پارچه فرو می‌رود. این سوزن برای لبه‌دوزی کاربرد دارد. پارچه‌هایی که برای دوخت آن‌ها از میکروتکس استفاده می‌شوند عبارتند از: اورگاندی، ابریشم، تافته، چرم، جیر مصنوعی و پارچه‌های پولک‌دوزی شده

سوزن ته گرد:

بیش از ده نوع از آن در بازار موجود است که هریک کاربرد مخصوص به خود را دارند. تفاوت انواع مختلف آن در میزان تیزی، بلندی و شکل ته آن است. به طور مثال انواع مرواریدی باعث می‌شوند سوزن بر روی کار خود را نشان دهد و خیاطی زمان برداشتن آن‌ها از روی پارچه هیچ کدام را از قلم نیاندازد.

سنجاق قفلی:

شکل دیگری از انواع سوزن که برای نگه داشتن چند لایه پارچه بر روی هم مناسب است.

کاغذ الگو

الگو وسیله‌ای است که حتی پیش از برش پارچه به کار خیاط می‌آید. یک خیاط ابتدا طرح خود را بر روی کاغذ الگو رسم می‌کند و تمام ایرادات آن را اصلاح می‌کند. سپس طرح بر روی پارچه پیاده می‌شود. این کار مانع از بروز خطا بر روی پارچه و به هدر رفتن آن می‌شود. اما برای رسم الگو نیاز به کاغد مخصوص این کار است. دو نوع کاغذ به این منظور استفاده می‌شود، گراف و روغنی (پوستی). کاغذ گراف به رنگ کاهی یا زرد تیره در بازار موجود است. نوع پوستی آن بی رنگ است و برای کپی کردن الگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متر

از اساسی‌ترین ابزار یک خیاط متر است که از آن برای اندازگیری سایز مشتری و همچنین اندازه پارچه پیش از برش زدن استفاده می‌شود. از این محصول نیز انواع مختلفی در بازار موجود است. اما برای کار خیاطی بهتر است از عرض ۱.۵ (استاندارد جای دوخت) استفاده شود. به این ترتیب در حین کار با مشکل مواجه نمی‌شوید.

دفتر خیاطی

برای افرادی که کار خیاطی را تازه شروع کرده‌اند یا دانشجوی این رشته هستند یک دفتر مخصوص خیاطی برای نوشتن مطالب، الگوها و گاهی کشیدن طرح‌های اولیه ضروری است.

سوزن نخ‌کن

شاید برای افراد مبتدی در کار خیاطی یکی از ابتدایی‌ترین ابزار سوزن نخ‌کن باشد. این وسیله به شما کمک می کند نخ را به راحتی از سوراخ ریز سوزن عبور دهید.

بشکاف

از این ابزار جهت باز کردن دوک‌هایی که به اشتباه زده شده استفاده می‌شود. برخی از افراد برای باز کردن نخ از نوک قیچی‌های تیز یا سوزن استفاده می‌کنند. اما این کار ممکن است به بافت پارچه آسیب بزند. برای داشتن یک دوخت تمیز و بی‌نقص وجود بشکاف برای خیاط، بخصوص خیاطان مبتدی، ضروری است.

صابون و مداد خیاطی

جهت کشیدن الگو در کنار کاغذ به یک مداد یا صابون مناسب نیز احتیاج است. کار الگوکشی حتی توسط ماهرترین طراحان و خیاطان نیز انجام می‌شود. اما این کار برای مبتدیان این هنر اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین در کنار تمام لوازمی که خیاط برای کار خود تهیه می کند صابون و مداد مناسب نیز باید وجود داشته باشد.

انواع متدهای خیاطی:

1- متد خیاطی گرلاوین
روشی است که درآن تمام قسمت های بدن سایز میشود. گرلاوین یکی از قدیمی ترین متدهای خیاطی می باشد. این روش کمی پیچیده است اما با توجه به دقیق بودن الگو در روش گرلاوین، می توانید با یک اندازه گیری صحیح، لباس های خوش فرم و شیک برای همه اندام ها بدوزید و از خیاطی خود لذت ببرید.

2- متد خیاطی مولر
متد مولر برگرفته شده از روش خیاطی آلمانی هاست. در واقع چون سایز بدن آلمانی ها و ایرانی ها به هم نزدیک است این متد چند سالی است که وارد ایران شده و در آموزشگاهها و دانشگاه ها تدریس می شود و بکار برده می شود. متد مولر پیچیدگی و ظرافت کمتری دارد و در عین حال بسیار دقیق است. این روش بدلیل رسم الگوهای مختلف در اول کار، دوختی بی نقص و دقیقی را به شما در آخر کار تحویل می دهد که در بسیاری از موارد حتی نیاز به پرو لباس نباشد. می توان گفت این روش یکی از بهترین متدها برای خیاطی می باشد که به همه پیشنهاد می شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.